Nazywam się Magdalena Kędzior, choć wiele osób pamięta mnie jako Dorotę. Dorota to moje drugie imię, którym do tej pory jeszcze nazywana jestem w rodzinie. Pochodzę z Wrocławia i choć od ponad 30 lat mieszkam w Warszawie, do Wrocławia mam szczególny sentyment.

W maju 1985 roku ukończyłam studia na wydziale Handlu Zagranicznego na warszawskiej SGPiS (aktualnie SGH). Już wtedy jednak moje zainteresowania kierowały się w zupełnie inną stronę. Latem 1984 będąc na wakacjach w Anglii przeczytałam książkę o Technice Alexandra i odbyłam kilka lekcji tej metody. Od tego czasu jestem pod wrażeniem jej logiki, prostoty i skuteczności działania.

Przez kolejne lata próbowałam podtrzymywać i choć trochę rozwijać umiejętności nabyte w Anglii. I choć po kilku zaledwie lekcjach niewiele zdążyłam się nauczyć, to jednak świadomość, którą nabyłam prowadziła mnie zadziwiająco daleko. (Między innymi pomogła mi skuteczniej walczyć z anoreksją, która mną wtedy zawładnęła). W rezultacie na wiosnę 1988 rozpoczęłam w Londynie kurs dla nauczycieli Techniki Alexandra w The Constructive Teaching Centre pod kierunkiem Waltera i Dilys Carringtonów, który ukończyłam w marcu 1991.

To, co skłoniło mnie do chęci zostania nauczycielką tej metody to spostrzeżenie, że ucząc Techniki Alexandra nauczyciel w pierwszej kolejności musi stosować ją w stosunku do siebie. Bardzo pociągała mnie perspektywa ciągłego rozwoju przy okazji uczenia i pomagania innym. Jednocześnie jest to metoda, która ze względu na swoją różnorodność nie może się znudzić; przeciwnie, dla wielu nauczycieli jest ona ich życiowym hobby.

Tak jest również w moim przypadku. Dzięki swojej pracy poznaję różnych ludzi, różne środowiska zawodowe i specyfikę ich pracy.

Początkowo zaraz po powrocie do Polski prowadziłam zajęcia z Techniki Alexandra w dwóch poradniach psychologiczno-pedagogicznych we Wrocławiu. Pracowałam tam indywidualnie z młodzieżą i prowadziłam zajęcia grupowe dla pedagogów i psychologów. Od tego czasu bardzo lubię uczyć T.A. osoby będące w terapii lub pracujące nad własnym rozwojem. Świadomość własnego ciała, umiejętność rozluźniania niepotrzebnych napięć i usztywnień czy gotowość do zmian nawyków postawy i ruchu w znaczący sposób wspierają docieranie do głębokich uczuć i emocji i zmiany na poziomie własnych przekonań.

Od 1992 roku współpracuję z warszawską Akademią Teatralną (wcześniej PWST). Podstawowych zasad Techniki Alexandra uczę studentów I roku Wydziału Aktorskiego. Praca z aktorami jest szczególnie ciekawa, bo oprócz pomocy w pokonywaniu ich problemów i ograniczeń, wspiera ich również w poszukiwaniach dotyczących pełniejszego wyrażenia intencji granej postaci. Zajęcia z T.A. prowadziłam również w ramach trzech edycji podyplomowego studium Głosu i Wymowy na tej samej uczelni. Od tego czasu częściej pracuję indywidualnie z osobami wymagającymi poprawy emisji głosu, z jąkającymi się, a także z wokalistami i z osobami mającym problem z tremą podczas występów publicznych. W tym zakresie prowadzę też warsztaty i zajęcia grupowe, współpracuję również z chórami. Obecnie prowadzę zajęcia z Techniki Alexandra w ramach Podyplomowego Studium Głosu i Mowy na Warszawskim Uniwersytecie SWPS.

W 1995 roku zaczęłam intensywnie współpracować ze środowiskiem muzycznym. Przez kilka sezonów prowadziłam zajęcia z Techniki Alexandra dla nauczycieli w ramach kursu metodycznego oraz dla uczniów podczas Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie. Wielokrotnie później pracowałam z nauczycielami gry na instrumentach smyczkowych, a także na kursach dla muzyków instrumentów dętych i klawiszowych oraz dla wokalistów. Od tego czasu muzycy stanowią dużą grupę osób przychodzących na moje lekcje indywidualne. Co roku też prowadzę warsztaty z Techniki Alexandra dla nauczycieli szkół muzycznych w różnych miejscach w Polsce.

Bardzo cenię sobie także współpracę z tancerzami. Kiedyś zajęcia z Techniki Alexandra prowadziłam w ramach warsztatów tanecznych w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, a także Międzynarodowych Festiwali Tańca w Warszawie. Ostatnio częściej z pomocy Techniki Alexandra korzystają tancerze tanga argentyńskiego.

Trudno wymienić wszystkie ciekawe grupy zawodowe, a tym bardziej ciekawych ludzi, którzy ucząc się czegoś ode mnie wzbogacali mnie również swoimi doświadczeniami. Są wśród nich znani wirtuozi, śpiewacy, aktorzy, politycy, terapeuci, ale i wspaniali ludzie, o których może nie słyszy się w mediach, a którzy swoim zaangażowaniem i gotowością do zmian pokazują jak wiele jesteśmy w stanie zrobić dzięki własnej świadomości i otwartemu umysłowi. To dzięki nim, wykonując swoją pracę, na bieżąco wzbogacam się o nowe wglądy i doświadczenia.

Prywatnie jestem wciąż otwartą na nowe doświadczenia kobietą i mamą dorosłej córki.

Filmy:

Technika Alexandra – Magdalena Kędzior – Wykład na III Festiwalu Świadomej Pracy z Ciałem

Sztuka relaksu- na czym polega technika Alexandra?